Na de middelbare school, Lyceum, opleidingen gevolgd op het gebied van marketing, reclame, grafische en industriele vormgeving. Zijn grote passie was en is echter de vrije en later ook de meer toegepaste vormen van beeldende kunst.
Reeds tijdens zijn studie zijn ook de eerst bekende expressionistische schilderijen ontstaan.

Z
o debuteerde hij, tot 1975 onder het pseudoniem Michel Clement, reeds in 1969, krap 18 jaar oud, op voorspraak van de veel te jong overleden kunstschilder Solm Hofman, op meerdere groeps tentoonstellingen en hingen zijn schilderijen broederlijk naast en tussen het werk van reeds gevestigde namen als Jan Batterman, Ger Lataster en Solm Hofman.Na een surrealistisch intermezzo 1973-1976 ontstond een geheel eigen metafysische vormtaal. Deze meer monumentale vormen bleken perfect geschikt in opdracht situaties in de openbare ruimte, opdrachten o.a. UVA, woningcoöperaties en diverse overheden en bedrijven.

T
ussen 1980 en 1985 was hij bestuurslid van de BBK Amsterdam.De opening van zijn gallery/atelier in de korteleidsedwarsstraat in 1984 en de daardoor mogelijke permanente expositie zorgde voor een steeds groter en breder publiek. Dit bracht hem ertoe steeds meer grafische technieken toe te passen.

Daarnaast maakte hij veel kunst- en design toepassingen voor omliggende bedrijven en overheids instellingen. In deze periode was hij ook lid van de Curturele Raad van Noord Holland. Een hartinfarct in 1995 en een langdurige revalidatie noopten hem zijn gallery/atelier te sluiten en leidde naar een nieuwe fase in zijn kunstenaarsbestaan.
De aanschaf van zijn eerste Apple computer en de benodigde studie, leidde tot de ontwikkeling van meerdere digitale, in giclée kunstdruk uitgevoerde schilderijen, design "vindingen", multifunctionele kunstobjecten en niet op de laatste plaats in 1998 tot zijn eerste zelf ontwikkelde website.
Ook de in februari 2006 door verkeer en waterstaat ingevoerde kleurcode voor snelheid bepaling op de weg is in aanzet reeds in 1995 door Karel Lybrink bedacht en ontwikkeld en na registratie aangeboden aan Rijkswaterstaat.

In samenwerking met het R.O.C. Amsterdam is in de periode 2001 en 2007 gewerkt aan een multifunctioneel design object: de
." AGGRESSION NEUTRALIZER". Dit project is gestopt nadat was gebleken dat het idee en de technische uitvoerbaarheid niet overeen kwamen. De in 2006 gestarte projecten: KNOCK on WOOD en de WISHBOX kunt u gedeeltelijk zien in zaal 2 collection 2008.
Het logische vervolg hierop, "the KOTOUKA project" wordt momenteel ontwikkeld en over Europa "uitgerold".

 

copyright 2008 Karel Lybrink Art Project